زهرا فرود : "مرجان اشرفی زاده" نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی آبجی که این روزها فیلمش از سینماهای هنر و تجربه در حال اکران است پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر از سال ۷۹ فعالیت های هنری خود را آغاز کرد و طی این سالها با ساخت فیلم و مستندهای زیادی توانست موفقیتهای بسیاری از جشنواره ها را نصیب خود کند، او نویسندگی فیلمنامه سریال شکوه یک زندگی به کارگردانی "رضا بهشتی" را نیز برعهده داشته و سریال دیگری و همچنین مجموعه قفل یعنی کلید از دیگر آثاری هستند که او در مقام کارگردان ،آنها را به تولید رسانده است.
اشرفی زاده می گوید در این شرایط که تلویزیون به تولید آثار کمی بیش از تولیدات کیفی بها میدهد و سینماها به عنوان یک تفریح گران ظاهر شدهاند VOD و پلتفرم ها توانستند با تولید و ارائه آثار مخاطب پذیر و با کیفیت به عنوان رقیبی جدی برای سینماها تلقی شوند بنابراین روشن نگهداشتن چراغ سینما نیازمند نگاه وحمایتهای همه جانبه ای است که بتواند دراین راه یاریگر فعالان عرصه تولید اثار نمایشی باشد۰
"مرجان اشرفی زاده "به خبرنگار دیباچه گفت: هم اکنون با بازگشایی سالن های سینما و مصوب شدن اسامی چند اثر برای اکران برروی پرده اینگونه استنباط می شود که شورای صنفی نمایش فیلم های کمدی و آثاری که صرفا در جهت اکران پرفروش ساخته شده اند را گزینه مناسبی برای سوق دادن مخاطب به سمت سالن های سینما دانسته البته انتخاب فیلم درخت گردو ساخته "محمدحسین مهدویان" به عنوان یکی از آثاری که به زودی بر روی پرده خواهد رفت را شاید بتوان در سایه موجی که سریال زخم کاری او این روزها در شبکه های نمایش خانگی ایجاد کرده تخمین زدبنابراین، هم اکنون چالش ترغیب مخاطب به سینما معضل و مسئله جدی محسوب می شود که تنها دلیلش در شیوع بیماری کرونا و ترس از آن خلاصه نمیشود چرا که این معضل، یک مسئله هم گیر است و در سراسر دنیا وجود دارد و برای عبور از آن نیازمند تمهیدات قاطع ودقیق در این زمینه هستیم و کافیست با نگاهی به عملکرد سینمای سایر کشورها به این نتیجه دست یابیم که تنها استقبال مخاطب از تماشای فیلم در سالن های سینما به ساخت فیلمهای هنری محدود نمی شود بلکه باید شرایط و آپشن هایی را در سالنها تعبیه کرد که مخاطب فقط با وجود حضور در سالن ها بتواند از آنها بهره ببرد۰
او ادامه داد:عدم عملکردهای سازنده در جهت سوق دادت مخاطب به سالن های سینما وحرکت موازی با شرایطی که این روزها VODها با کارکرد موفق خود در جهت تولید و پخش آثار نمایشی رقم زدند آنچنان رقیبی برای سینما تراشیده ایم که در این وضعیت اقتصادی و کرونایی روز به روز در حال ارتقا است بنابراین علیرغم تلاشهای همهجانبه اهالی هنر برای روشن نگه داشتن چراغ سینما هیچ تضمینی در استقبال از بازگشایی سالن ها از سوی مخاطب وجود ندارد۰
این کارگردان ادامه داد: برای اکران فیلم سینمایی آبجی در این شرایط رغبت آنچنانی نداشتیم اما به دلیل گذشت ۶ سال از ساخت آن و عدم اکران بموقع وهمچنین حجم تولیدات سینما در این دو سال و ظرفیتهای محدود اکران منطقی نبود تا برای نمایش در شرایط دیگر و بهتری صبر کنیم اما با این حال طبق آماراین اثر تاکنون به لحاظ کیفی بازخورد خوبی بین مخاطبان داشته اما به لحاظ کمی و تعداد فروش بلیت متاسفانه در وضعیت خوبی به سر نمیبرد و نمایش در اکران هنر و تجربه و تک سکانسهایی که به صورت پراکنده برای نمایش آن تعلق گرفته به وضعیت نابسامان آبجی افزوده بنابراین در تلاشیم تا اکران شهرستانها را فعال کنیم و با ایجاد شرایط مناسب جهت دیدارهای مردمی به دیده شدن بهتر و بیشتر این اثر کمک رسانیم۰
اشرفی زاده گفت: آبجی موضوعی نزدیک به زندگی من داشته و مضمون اصلی این فیلم ریشه در واقعیتی است که سال ها مقابل چشمانم جولان داد بنابراین به دنبال این موضوع و رگههای آن در جاهای مختلف به تحقیق و واکاوی پرداختم و در واقع این فیلم گویای حرف هایی است که در زندگی اهمیت بسزایی دارند در صورتی که در جامعه کمتر گفته شده ویا شنیده شده اند۰
کارگردان مجموعه قفل یعنی کلید افزود: آبجی فیلمی مادرانه است که در آن سعی شده با به تصویر کشیدن روابط مادری که فرزندی با معلولیت ذهنی دارد کاربرد واژگانی چون کم توانی ذهنی، عقب ماندگی ذهنی و معلولیت ذهنی را با واژه افرادی با "توانایی هایی از نوع دیگر" در جامعه کمرنگ کنیم ،امروزه در همه جای دنیا این مسئله اثبات شده که این افراد عقب مانده یا کم توان نیستند بلکه آنها افرادی با توانایی هایی از نوع دیگر هستند که نیاز است این تفاوت در توانایی در آنها کشف شده و مورد استفاده قرار گیرد۰
"اشرفی زاده" با بیان اینکه فیلم آبجی در هیچ مرحله دستخوش سانسوریا تغییری نشده گفت: فیلمنامه این اثر کار مفصلی بود که با توجه به سانس بندی سینماها در این شرایط و عدم پذیرش اکران اثری با مدت نمایش بیش از ۹۰ دقیقه در کنار توجه به حوصله مخاطب بعضی از سکانس ها را حذف کردیم بنابراین حذفیات آبجی بر اثر هیچ اعمال فشار و سانسوری صورت نگرفته است۰
اوادامه داد: توجه تلویزیون به تولید کمّی که باعث زیر سوال بردن مسئله کیفیت آثار شده در کنار پارامترهایی چون عدم زمان و سرمایه کافی در راستای تولید آثار فاخر و ارزشی در این رسانه و همچنین وجود نگاههای سلیقهای و برخی اعمال نظرها در آن سبب شده بسیاری از سازندگان آثار برای تولید در تلویزیون تمایل آن چنانی نداشته باشند ،سینما هم که طی این سالها به یک تفریح گران در سبد خانواده ها تبدیل شده و حتی با ایجاد پردیس هابه عنوان یاری دهنده خود در جهت ترغیب مخاطب به تماشای فیلم در سالن ها هم نتوانست آن طور که باید و شاید در ترغیب مخاطب نقش داشته باشد، پس طبیعی است که در این شرایط شبکههای نمایش خانگی و VODها خودنمایی کنند و هم اکنون این رسانهها توانسته اندبا ارائه آثار کیفی و عدم تحمیل هزینه های هنگفت به خانواده ها ،مورد استقبال جامعه قرار گیرند.
بنابراین امیدوارم بتوانیم این بحران اقتصادی را به سلامت رد کنیم و پس از آن با درایت و تفکرات مستحکم در جهت روشن نگه داشتن چراغ سینما گامهای موثری برداریم و بدیهی است که من نیز همچون سایر همکاران در زمینه تولید آثار رغبت بیشتری به فعالیت در پلتفرم وvod ها پیدا کنم۰
کارگردان فیلم سینمایی آبجی اظهار داشت :در حال حاضر پلتفرمها رقیب سرسختی برای سینما ها محسوب شده اند که امید میرود با بهتر شدن شرایط کرونا و اقتصاد این عرصه بتواند دوباره به عنوان یک تفریح و فضایی برای تغییر روحیه مردم قد علم کند و باعث شود مخاطب همچون گذشته برای دیدن فیلم در یک سالن تاریک و ساکت در کنار جمعی از تماشاگران ترغیب شود ودوباره تماشای دسته جمعی یک اثر راتجربه کند۰
"اشرفی زاده" که فیلمنامه سریال کلبهای در مه با همکاری سارا باقرزاده و سمانه نامدار با نام می جان رابه نگارش درآورده گفت: می جان که هم اکنون با عنوان کلبه ای در مه روی آنتن شبکه سه سیما قرار دارد در قالب ۴۰ قسمت نوشته و تحویل تلویزیون داده شد و حدود چهار ماه از این کار را کارگردانی نمودم ، این مجموعه کاری بود که به لحاظ بازیگر و عوامل بسیار توانا و حرفهای پیش میرفت به طوری که امیدوار بودیم به عنوان یک اتفاق مهم در رسانه ملی مطرح شود ولی متاسفانه وجود برخی معضلات همیشگی از جمله مسائل مادی و عدم زمان کافی و همچنین تجربه کم در تولید وتهیه در عرصه تلویزیون که گریبان این کار را نیز گرفت ، باعث شد تا کار سنگین و معقول می جان به کلبه ای در مه تبدیل شود بنابراین نتوانستم این کاستی ها که لطمه جدی به ساختار و محتوای کیفی این مجموعه وارد کرد را نادیده بگیرم بنابراین از کارگردانی آن انصراف دادم۰
او که قرار است ساخت مجموعه ویژه با نام الف دزفول را برای پخش از تلویزیون کارگردانی کند افزود: فیلمنامه این مجموعه به طور کامل تحویل رسانه ملی شده ولی هنوز پیرامون آغاز پیش تولید و ساخت آن نظراتی از سوی تلویزیون اعمال نشده و به طور کل صحبت هایی برای کلید خوردن الف دزفول صورت گرفته اما جدی نشده بنابراین ،این پروژه که در زمره تولیدات سنگین تلویزیون به حساب می آید و تولیدش همت و همیت می طلبد هنوز در حال تعلیق به سر می برد۰
این کارگردان دزفولی گفت :سریال الف دزفول که برای اولین بار قرار است مسائل شهر دزفول به عنوان شهر اول مقاومت در سالهای دفاع مقدس را روایت کند نیازمند نیرو و عوامل حرفه ای و متخصص است تا اثری با کیفیت و توام با استانداردهای لازم را ارائه دهد ،بنابراین ساخت این مجموعه پیش تولید طولانی در پیش خواهد داشت.
" اشرفی زاده "در پایان اظهار داشت: اگر تصمیمگیریهای درست از سوی تلویزیون پیرامون مجموعه الف دزفول صورت گیرد کار تولید آن را شروع خواهیم کرد و این مجموعه پر شخصیت قصه شورو مقاومت مردم دزفول در سالهای جنگ است مردمی که در شرایطی که برای زیستن منطقی نیست ماندند و زندگی کردند عاشق شدند، ازدواج کردند، فرزند به دنیا آوردند،به سوگ نشستند و درد کشیدند ولی هرگز خانه و شهر خود را ترک نکردند و هر تخریبی را به سرعت بازسازی کردند و شهر را سرپا نگه داشتند و در نهایت عنوان شهر اول مقاومت را به خود اختصاص دادند و قصه این مجموعه ادای احترامی به همه مردم شهر دزفول با هر فکر و اندیشه و طبقه ای ساخته خواهد شد۰